DSDH

Den Skandinaviske Designhøjskole

Plantefarging og collage

I dette prosjektet jobbet jeg med naturmaterialer og naturlig farging av stoff. Første delen av oppgaven handlet om å ta bilde av noe i naturen. Deretter skulle vi farge stoff med naturlige produkter vi fant i nærområdet. Sluttresultatet ble en abstrakt collage laget av det plantefargede stoffet.

Taburett

Prosjekt “Taburett” handlet om å lage en krakk. Vi startet hele prosjektet med å trekke en personlighet til produktet. Jeg fikk personligheten “langsom”, vi skulle også gi den et navn, der valgte jeg “Una”. Med denne personligheten og navnet skulle vi sette sammen farger som vi mente at bidro til beskrivelsene.

Jeg ville utfordre meg selv til å sette sammen dynamiske farger, men fortsatt nå ut med personlighetstrekket. Først og fremst valgte jeg å bruke to sterke komplementærfarger. For å gi den et “langsomt” uttrykk valgte jeg en rolig lyseblå tone for å bryte opp. Hvis du ser nøye etter går retningen på treet oppover hos komplementærfargene, og vannrett hos den lyseblå tonen. Dette var et bevisst valg jeg tok for å understreke at den lyseblå tonen “bremser” de sterke fargene som gjerne vil “oppover”. Som en del av oppgaven lagde jeg en abstrakt illustrasjon av taburetten på et kort. Her forsøkte jeg å tydeliggjøre fargevalgene og vise hvordan den lyseblå tonen bryter opp mellom komplimentærfargene.

Materialene jeg brukte var tre og linolje maling. Her fikk jeg brynet meg på håndverk og sammensetninger av farger..

Toolbox

I prosjekt “toolbox” skulle vi lage vår egne personlige verktøykasse. Form, farge, materiale og funksjon kunne vi bestemme selv. Prosjektet utfordret meg til å bruke designprosess og tegninger for å kostruere designet.

Erfaringer

Høsten 2022 gikk jeg et semester på Den Skandinaviske Designhøjskole. Linjen jeg gikk het Møbel, rom og produktdesign. Gjennom semesteret arbeidet jeg med mange forskjellige prosjekter.

Designprosess

Hver oppgave krevde at vi gikk gjennom en designprosess. Dette innebærer blant annet; tegning, testig med prototyper, fargeprøver og funsjonalitetstester. Oppgavene ga meg muligheten til å gjennomgå designprosessen både individuelt og i team. 

Form, farge og materialer

Skolen hadde et stort utvalg av materialer i alle farger og formerer. I tillegg hadde vi tilgang på tre-verksted, keramikkhus, sy-ustyr, og masse natur. Dette ga meg muligheten til å jobbe i et kreativt miljø med stor frihet.

Jeg fikk også erfaring innen digitale verktøy. Vi hadde en uke med fotoprosjekt, og en uke med indesign. 

Andre tanker 

Arbeid i team 

Vi jobbet gjennomgående i team i løpet av semesteret. I starten av prosjekter hadde vi felles breif og tankedeling. I slutten av prosjektene hadde vi fremføring og tilbakemeldinger. Dette har gitt meg god erfaring med kreative prosesser i team.

Bærekraft

Skolen er optatt av bærekraft og grønn industri. Vi hadde gjennomgående fokus på dette når vi jobbet med prosjektene. 

Kultur

DSDH er en flerkulturell høyskole. På denne måten har jeg fått jobbet med mennesker på tvers av land. Dette utfordret meg til å gjennomgå briefs, diskusjoner, undervisning og prosesser på engelsk. I tillegg ga det meg erfaring med ulike kulturer i et kreativt miljø, og hvordan man kan tilpasse seg dem.